Put some informations about your eshop here (address, contacts etc.)
În Evanghelia după Ioan, citim cum Iisus spune: "Lucraţi, nu pentru mîncarea cea pieritoare, ci pentru mîncarea ce rămîne spre viaţa veşnică şi pe care o va da vouă Fiul Omului".

Iisus foloseşte comparaţia cu hrana pentru a face să se înţeleagă ce aduce el omenirii. Sînt două feluri de viaţă şi două feluri de hrană: hrana pentru trup, care dă o "viaţă muritoare"... şi hrana pentru suflet, venită din cer, care dă "viaţa veşnică".

Creat de Dumnezeu şi făcut pentru Dumnezeu, omului îi este foame şi sete de Dumnezeu. Nimic în afară de Dumnezeu nu‑l poate satisface pe deplin. Toate felurile de hrană pămîntească lasă fiinţa umană nesăturată. Iisus nu ne invită să dispreţuim "pîinea de toate zilele", ci să dorim şi "pîinea vieţii veşnice".

Iisus nu ne cere să devenim leneşi în "munca" necesară pentru viaţa cetăţii umane însă ar vrea să "lucrăm" cu aceeaşi ardoare pentru a căuta o viaţă care nu va fi muritoare! Spre deosebire de Buddha, Iisus nu invită să suprimăm dorinţele noastre, ci, dimpotrivă, să le amplificăm; nu vă mulţumiţi să doriţi fărîma de viaţă trecătoare, care este a voastră în mod natural, ci mergeţi pînă acolo încît să doriţi o viaţă veşnică şi faceţi ce trebuie pentru aceasta, ca să o trăiţi încă de pe acum!

Preot Cornel Cadar
sursa http://www.evenimentul.ro/
 

De prin presa adunate ( da clik meniu) - 16 - AUGUST - 2010 ARHIVA-CONTINUARE PE - www.selectiipresa1marian.webgarden.ro

 
 

Opinii: Cele trei schimbari care vor curata Justitia

20 aprilie 2010

Cat mai putem merge asa? Evenimentele din Romania ultimelor luni au scos la iveala adevarata fata a Justitiei din Romania. Ineficienta, ar spune unii. Adevarul e ca e mai degraba corupta, cu oameni legati de interese ascunse si cu un sistem care prin insasi natura sa stramba cu nerusinare dreptatea.

Ce-i de facut? Personajele care alcatuiesc sistemul de justitie din Romania vor ramane aceleasi pentru anii ce vin. Nu-i putem schimba. Ceea ce se poate insa schimba e cadrul in care se face ori se influenteaza Justitia.

E nevoie asadar de trei lucruri. De o reforma a Constitutiei, care sa nu mai permita unor institutii precum Curtea Constitutionala sa gaseasca subterfugii care anuleaza pur si simplu institutii esentiale anticoruptie precum Agentia Nationala de Integritate. Mai e nevoie si de o reforma a sistemului de Justitie, dovada lacunele mari de structura, care au aratat cum un om-doi pot corupe un sistem intreg si rezolva orice caz. In fine, e nevoie de o reforma politica, prin care politicienilor dubiosi sa le fie mai greu sa intre in Parlament.

O Constitutie nou-nouta

Cand se vorbeste de revizuirea Constitutiei, majoritatea se gandeste la reducerea numarului de parlamentari pe care a propus-o Basescu si care a fost votata la referendum. De fapt, dincolo de faptul ca ii serveste presedintelui ca arma politica, aceasta schimbare nu e nici pe departe cea mai importanta pentru reforma statului.

In schimb, o clarificare absolut necesara e aceea referitoare la atributiile Curtii Constitutionale. Ce legi poate respinge aceasta si in ce conditii? O formulare foarte clara in Constitutie ar putea opri acest organism de la a-si face de cap cu institutii precum CNSAS ori ANI.

Sa luam numai exemplul CNSAS, "castrata" sub pretextul ca "se substituia unui organ de judecata". O definire foarte clara a unui asemenea termen si a domeniilor unde se poate aplica ar fura CCR posibilitatea sa goleasca de continut o institutie intreaga. Si exemplele pot continua.

Viitoarea Constitutie nu trebuie sa contina ambiguitati. Altfel, puterea Curtii Constitutionale va fi mereu un picior in prag pentru reforma. Dincolo de asta, alte prevederi ar trebui sa vizeze CSM si Inalta Curte de Casatie si Justitie. Alegerea membrilor fiecareia si verificarile pe care le fac una alteia dupa principiul "o mana spala pe alta"´sunt alte cateva probleme pe care cazul Voicu-Costiniu le-a scos la iveala. Din nou, profitand de lacunele constitutionale care lasa prea mult spatiu de manevra.

Legi anti-caracatita

Oricine citeste stenogramele din cazul Voicu afla chiar din gura acestuia cat de prost construit si coruptibil e sistemul de justitie din Romania. Si asta nu doar la Inalta Curte unde senatorul PSD avea pile puternice.

Sistemul e unul fragil la orice influenta infractoriala inca de la primul pas. Adica de la politia judiciara, asa cum a aratat-o Dan Tapalaga de la Hotnews in editorialul "Secretele retelei". Practic, dependenta ei de o institutie politica precum e Ministerul de Interne inseamna ca activitatea acesteia, adica strangerea de probe si de martori, sta la dispozitia oamenilor politici care controleaza MAI. Sau a celor care au controlat-o, dovada Catalin Voicu, care "avea la mana" o multime de politisti tocmai pentru ca stransese teancuri de dosare despre ei cat facuse parte din structurile de putere.

Solutia? Legi care fie sa mute controlul politiei judiciare din mainile MAI, fie sa instituie mecanisme de verificare astfel incat aceasta sa devina greu de corupt. E adevarat, e usor de zis. Trebuie numai vointa politica. Multa, multa vointa politica, dat fiind ca politia e o resursa de putere la care niciun partid nu vrea sa renunte, oricat de bine ar face asta tarii.

Evident, a doua parte a reformei trebuie sa vizeze celalalt capat al retelei, adica Inalta Curte. Ca si Curtea Constitutionala, aceasta profita de amiguitatea atributiilor sale. Repartizarea dosarelor e la bunul plac al celor care o conduc, in loc sa fie guvernata de reguli clare. Rezultatul? Dosarele sunt la dispozitia catorva oameni, in loc sa fie trecute printr-un sistem care se autoverifica. Liber la coruptie, deci.

Si aceasta reforma se poate face. Dar aici nu e vorba ca politicienii care o fac sa renunte la putere. Aici vor trebui sa aiba curajul sa priveasca sistemul in ochi si sa-l infrunte. Are cineva curajul asta in Romania? Sau motivul s-o faca?

Justitia, oglinda politicii

Sa nu fim naivi, nu oamenii corupti din Justitie sunt principalii vinovati. Cei care le creeaza conditiile sunt. Adica politicienii. Si cum ar putea fi altfel, daca si ei sunt tributarii acelorasi interese ca si restul oamenilor din sistem? Cu alte cuvinte, oamenii corupti fac legi aplicate de alti corupti. Si de care beneficiaza ambele categorii.

Cum poate fi schimbat lucrul asta? In primul rand, dand oamenilor libertatea sa aleaga pe cine trimit in Parlament. Prin vot uninominal. Nu ca cel de acum, chiar daca si asta e intr-adevar mai bun decat cel pe liste, ci printr-un uninominal adevarat, in doua tururi.

Atunci, intr-adevar, alegatorii vor avea cuvantul decisiv de spus. Sigur, sistemul nu e perfect. Vor mai intra in Parlament baroni locali si smecheri cu multi bani. Multi votanti vor prefera puscariabili in locul unora fara pata. Numai ca vor sti pe cine voteaza. Si ii pot trage la raspundere. Iar data viitoare multi vor fi mai inteligenti si vor avea grija ce voteaza.

E un proces treptat, dar eficient. Asta au dovedit-o toate marile democratii. Acolo unde "to be accountable", adica a da socoteala, reprezinta prima si cea mai importanta conditie a unui stat de drept. E o regula ca pentru a da socoteala in fata legii trebuie sa dai socoteala in fata alegatorilor.

In concluzie, un sistem de justitie functionabil nu e deloc o utopie. De ce e atunci asa de greu de obtinut? Pentru ca asta presupune curaj din partea politicienilor. Curajul de a renunta la privilegii si curajul de a face schimbari majore.

Lucian Lumezeanu,
colaborator Ziare.com
sursa http://www.ziare.com/
 
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one